onsdag 18 november 2009

Vill berätta...

... om en fantastisk funktion i vår kommun. Det är ju så att jag är en av många människor som sjukskrivits pga utmattningstillstånd och redan vid mitt första besök hos läkare i juni i år blev jag erbjuden att vara med i ett projekt som kallas ORVAR. Det är ett samarbete mellan Primärvården och Försäkringskassan i Stenungsund där man erbjuder behandling och stöd till människor med stressrelaterade besvär.

Det är alltså ett team av människor (läkare, sjukgymnast, psykolog och handläggare från Försäkringskassan) som arbetar för DIG och håller varandra uppdaterade i DIN process att komma tillbaka! Jag är helt övertygad att detta samarbete förkortar min sjukskrivning (jag arbetar just nu 50%) och ökar min livskvalité både på kort och lång sikt.

Jag har hittills deltagit i avspänningsträning, stresshantering i grupp, enskilda samtal, har och har haft kontinuerlig läkarkontakt, samt haft uppföljningssamtal med 'mitt' team. Jag håller just nu på med Mindfulness som ett steg i avspänningsträning och framöver kommer min arbetsgivare involveras ytterligare i en rehabiliteringssamverkan med mig och min handläggare från Försäkringskassan.

Är du nyfiken på eller i behov av ORVAR så gå in på www.stenungsund.se och skriv ORVAR i sökfältet, klicka sedan på det första dokumentet så kommer du till sidan om projektet.

Det är bara att bryta ihop och komma igen - med lite hjälp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar