söndag 15 november 2009

Recept på enkelt Julbröd

Måste ju lägga upp det här underbara brödet som jag bakade idag igen samtidigt som jag gjorde middag - så enkelt är det (ja, jag gjorde i och för sig Korv Stroganoff så det var inte så svårt det heller...).

Det håller sig bra och saftigt ett par dagar, annars tycker jag att hembakat bröd oftast behöver ätas samma dag...

Kan säga att jag första gången bakade på mörk sirap och denna gången på ljus sirap - kan alltså varieras - samt att första gången använde jag 2 dl Carnegie Porter och denna gången ungefär 1 dl Carnegie Porter och 1 dl mörk lager köpt i mataffären. Det blev lite beskare första gången - barnen gillade båda!

1 bröd
Sätt på ugnen på 200 grader
Smörj en avlång bakform, ca 1,5 liter.
Blanda
2 dl grovt rågmjöl
5 dl vetemjöl
1 msk malda pomeransskal
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl russin
Tillsätt
2 dl Porter eller mörkt öl
2dl gräddfil
2 msk sirap
0,5 dl rårörda lingon
Blanda väl och klicka ner i formen -
grädda ca 50 min i nedre delen av ugnen.
Låt svalna under bakduk.


Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar